Doorgaan naar hoofdcontent

10 redenen om aan yoga te doen.



10 redenen om aan yoga te doen
Mensen zeggen wel eens tegen mij “maar jij doet toch aan yoga? Waarom ben je dan toch nog zo gestresst?”
Mijn standaard antwoord is dan “je had me moeten zien vóórdat ik aan yoga deed!”.
En was het echt zo erg?
Ehm… Ja! Vroeger was ik om de haverklap overspannen, nu zit er elke keer een langere periode tussen mijn burn-outs en duren ze korter. Je zal je cynisch afvragen of het dan wel echte burn-outs zijn? En waarom ik er dan niets van leer? Geloof me, ik heb er heel veel van geleerd. De laatste keer ben ik heel beheersd en onder begeleiding van een psycholoog naar de afgrond gegleden… en binnen een jaar was ik weer boven Jan. Ik denk echt dat het door Yoga komt!
Waarom zou je aan yoga beginnen? Hier hebben we tien goede redenen!
Yoga is geschikt voor iedereen, het maakt niet uit hoe oud je bent of hoe slecht je conditie is. Hoe strammer je bent, hoe sneller je resultaat voelt! Het maakt ook niet uit of je het eens per week of dagelijks doet; het heeft een positieve invloed op je mentale welzijn én op je lichaam. Je kwaliteit van leven gaat omhoog! We hebben wel duizend goede redenen, maar hebben er een paar voor je opgesomd:
1. Yoga vermindert stress
Als je aan yoga doet, heeft stress minder invloed op je lichaam en geest. Yoga heeft een ontspannende werking. Het stresshormoon cortisol daalt, evenals je bloeddruk en je hartslag. Je spijsvertering verbetert, evenals je immuniteit. Yoga verzacht ook symptomen van angst, depressie, vermoeidheid, astma en slapeloosheid. Je leert jezelf steeds beter kennen waardoor je ook steeds beter snapt hoe het met je gaat.
2. yoga kan pijnverminderend werken
Yoga leert je dat je niet (alleen) je lichaam bent. Studies hebben aangetoond dat de yogahoudingen in combinatie met meditatie pijn kunnen verlichten van mensen met rug-, nek- en schouderklachten, maar ook van mensen met kanker, MS, immuniteitsziektes en een hoge bloeddruk.. Yoga helpt ook bij het verwerken van emotionele pijn.
3. Verbeterde ademhaling
Omdat je je ademhaling aan je beweging verbindt en je je concentreert op je ademhaling, ga je langzamer en dieper ademhalen. Je long functie verbetert, en als je adem tot rust komt, komt je lichaam tot rust. Je lichaam ontspant, en de hoeveelheid zuurstof die door je lichaam wordt opgenomen gaat omhoog. Meer voeding voor je lichaam!
4. Verhogen van je flexibiliteit
Yoga verbetert ook de lenigheid en beweeglijkheid van het lichaam. Tijdens je eerste les yoga kan je vaak je tenen niet aanraken met gestrekte armen. Langzaamaan ga je andere spieren gebruiken en ontspan je de verkramping in spieren die altijd aan het werk zijn omdat je de ‘verkeerde’ spieren gebruikte. Doordat je je hele lichaam op de juiste manier gebruikt, gaan al je spieren samenwerken, en hoeft niet de ene groep harder te werken dan de andere – harmonie is hiervan het resultaat! Flexibiliteit is het resultaat van vaker de uitdaging en een veilige stretch opzoeken. En dan hebben we het nog niet gehad over de verbetering van je lichaamshouding.
Ook je geest wordt flexibeler. Doordat je je tijdens een houding afvraagt hoe je je voelt en of je dit gevoel ook kent van andere situaties in je leven, ontdek je de overeenkomsten en de patronen die zijn ingesleten in je leven. Als je je patroon op de mat wijzigt (van “dit kan ik echt niet” naar “laat ik het eens proberen” zal je zien dat je deze houding ook in je leven naast de mat meer aanneemt.
5. Je wordt sterker
In een yogales worden alle spieren aangesproken, waardoor je fysieke kracht toeneemt. Van je tenen tot je vingers! Daarnaast versoepelt yoga stramme spieren.
6. Gewichtsverlies
Yoga (zelfs de minder intense variaties) helpt je lichaamsgewicht op peil te houden. Omdat je na een yogales lekkerder in je vel zit en je de behoefte van je lichaam beter voelt, ga je anders (en vaak gezonder) eten, wat je een gevoel van lichamelijk welzijn en zelfvertrouwen geeft.
7. Verbeterde bloedcirculatie
Yoga verbetert de bloedsomloop. Omdat je je hele lichaam beweegt, dieper ademt, en alles activeert, kan zuurstofrijk bloed de cellen van het lichaam beter bereiken.
8. Cardiovasculaire training
Zelfs lichte yoga oefeningen hebben cardiovasculaire voordelen. Ze verlagen het hartritme, verhogen het uithoudingsvermogen en verbeteren de zuurstofopname.
9. Focus op het nu
Yoga helpt je te focussen op het “nu”, en creëert een optimale balans tussen lichaam een geest. Ook leidt yoga tot betere concentratie, coördinatie, reactiesnelheid en een optimaal geheugen.
10. Innerlijke rust
Yoga bestaat uit fysieke inspanning gecombineerd met focus en meditatie. Daardoor voel je je spiritueel ook meer bevredigd. Dit is niet zozeer zweverig, maar als je jezelf beter snapt, en je merkt dat bevrediging niet van buitenaf maar alleen van binnenuit kan komen, ben je sneller tevreden en dus gelukkiger.
Ook als je om een fysieke reden  (slanker, leniger of sterker worden) met yoga bent begonnen, zal je merken dat dit laatste de reden zal zijn waarom je er mee door zal gaan. Het meer happy zijn en de innerlijke rust zijn zo fijn dat het bijna verslavend lijkt!
Dussehm…. Waar wacht je op? Van die bank af en hop, je yogamat op!
Liefs, Margriet
Margriet Verhagen opende op 9 februari 2015 (een jaar geleden!) yoga studio `Yoga Spot in Amsterdam-Zuid`. Yoga Spot heeft een breed aanbod, bijna 40 lessen per week waaronder naast regulier toegankelijke lessen, ook lessen voor kinderen, ouderen, vluchtelingen en rugklachten. In verband met persoonlijke aandacht tellen de groepslessen niet meer dan 14 deelnemers. Er wordt naast yoga ook therapie aangeboden en er is een vaste masseuse. 

Populaire berichten van deze blog

Interview met Margriet: Woman Wisdom weekend op Mallorca

Tekst: Margriet Verhagen
Het Woman Wisdom Weekend; om nooit te vergeten

`Hoe was je weekend`? Eindelijk was het zo ver: het lang verwachte Woman Wisdom Healing Circle – weekend, van mijn lieve docente Katiza, op een zonovergoten Spaans eiland in een prachtig landhuis met uitzicht over de hele vallei. Na een voorspoedige reis voelden we ons snel thuis. We namen een kijkje in de tuin, deden onze yoga practise en maakten wandelend kennis met het prachtige Mallorcaanse landschap. Ook richtten we een ´sacred place´ in met stenen, prachtige bloemen, kaarsen en wierook, op een mooie plaats waar we de zon op konden zien gaan.

Op zoek naar het gevoel van vrouw-zijn Op vrijdagavond liepen we zwijgend, onder begeleiding van het hypnotiserende geluid van een aantal drums, naar de plaats waar we dit weekend veel tijd zouden doorbrengen: een mooie grote open tent waar plaats was voor ons allemaal. 
We werden gevraagd om ons mooiste, diepste, vrouwelijke zelf te voelen, te presenteren en te tonen. 
Mwah… w…

Yoga Spot Zomeractie voor nieuwe leden

Yoga Spot Zomeractie

Yoga Spot biedt je de mogelijkheid om in juli en augustus tegen een zomers tarief kennis te maken met ons gevarieerde aanbod Yoga en Pilates lessen.
Bij Yoga Spot volg je lessen in een mooie, gezellige en frisse studio. Iedereen is welkom, van absolute beginner tot de meer ervaren yogi. Met maximaal 13 yogi's per les garanderen we je voldoende persoonlijke aandacht...  Wat wil je nog meer? 



Maak direct gebruik van deze zomeraanbieding!

Kom en ervaar toegankelijke yoga in een fijne omgeving,  in een schone studio, door professionele docenten.
Voorwaarden en aanmelden

Deze aanbieding is alleen geldig voor nieuwe klanten. Aanmelden via onderstaande link voor de "Summeryogacard". Alleen online te koop! 
Maximaal één kaart per persoon. De 10 lessen zijn geldig van 1 juli t/m 31 augustus. Daarna vervallen je lessen. 


Meld je vóóraf via onze website of MindBodyOnline app aan voor je les.
Tot 4 uur van tevoren kan je je afmelden voor een les. Je kan gebruik maken van a…

Interview with Asthanga teacher Natasa Mojsilovic about discipline

Natasa, our Ashtanga teacher about discipline
Natasa Mojsilovic teaches Ashtanga Yoga at Yoga Spot. We asked her some questions about discipline. What does discipline mean to her?
Natasa, do you lead a disciplined life? ‘Every day is different, so it’s hard to tick a yes or no box. I do my best in trying to keep the structure but it’s never the same-my discipline changes with the seasons. 
I am coming to my mat 6 days a week, no matter if it means the full primary series, standing and finishing postures only or ending up sitting on, or sometimes just staring at my mat. 
I'm trying not to give myself a hard time if my discipline expectation is not fullfilled. 
Of course there are periods when I am not disciplined. Then I try to sit with it (meditate) and observe, to see what's really happening and why do I lack the commitment.’


How do you use your will power in yoga?
‘I try to use willpower as little as possible. The will power sounds like the ego trying to achieve something. I'm …