Doorgaan naar hoofdcontent

Mannen doen ook aan yoga: een interview


Mannen doen ook aan yoga!
Interview met één van onze mannelijke yogi's

door Trix van Hest



Wie?
Senne (41)

Waar?
Yoga Spot - voor en na een hatha flow les van Trix van Hest

Hoe lang?
Ruim 6 jaar een yogi








Vóór de les:

Hoe ben je begonnen met yoga?
Ik kwam in aanraking met yoga via de fitness school. Dat waren voor mij meer lichamelijke oefeningen, al voelde ik me bij die stretchoefeningen wel prettig. Yoga vind ik sowieso een fijne aanvulling op fitness. Toen de yoga instructrice voor zichzelf startte op een nieuwe locatie deed ik wekelijks mee. Ik deed toen Hatha yoga (dat wist ik pas later). Daarna heb ik nog Vinyasa Flow gedaan. Na een intensieve les voelde ik mij vaak als herboren. Ik kreeg de yogahoudingen steeds beter onder de knie en leerde de complexiteit van bijvoorbeeld de Downward Facing Dog (Adho Mukha Svanasana) kennen.

Doe je nog aan andere vormen van yoga?
Bikram yoga heb ik ook wel eens geprobeerd, maar dat vind ik wel erg heftig door de hoge temperatuur, de snelle opeenvolging van houdingen en zich steeds herhalende oefeningen.

Sinds een aantal jaar heb ik Critical Alignment yoga ontdekt. Dat is gericht op het uitlijnen van de ruggengraat, wat mijn houding ten goede komt. Afwisseling is voor mij belangrijk. Bij Critical Alignment mis ik weer de serie van houdingen en ademtechnieken die ik wél vind in de Hatha flow lessen bij Yoga Spot.

Wat maakt yoga voor jou zo bijzonder? Anders dan andere sporten?
Yoga is voor mij overgegaan van een fysieke work-out naar een meer geestelijke verdieping waarin je je lichaam ook beter leert kennen. Vanaf het moment dat ik met yoga begon, voelde ik een verruiming in mijn lichaam ontstaan. En nu kan ik zeggen - na een aantal jaren van beoefening - voel ik ook meer ruimte ontstaan in mijn geest. Yoga helpt me bij mijn bewustwordingsproces. Het stimuleert me ook om in het dagelijks leven vaker een moment voor mezelf te nemen.

Waarom beoefen je yoga?
Omdat ik me keer op keer na het volgen van een yogales beter voel. Zowel lichamelijk als geestelijk voel ik me prettiger. Spanningen vloeien weg. Ik voel me relaxter en ervaar meer openheid in mijn lichaam. En, het brengt me dichter bij mijn kern.

En, waarom besloot je juist vanavond een yogales te nemen?
Als je eenmaal doorzet met yoga, de basis beginselen onder de knie krijgt en onderzocht hebt welke vorm bij je past, dan is yoga verslavend. Voor mij althans. Het doet iets met je wat moeilijk te beschrijven is.

Hoe voel je je nu?
Op zich oké, maar ik voel wel wat spanning in mijn schouders.


Na de les:

Hoe voel je je nu?
Rustig. Kalm. Ontspannen. Ik voel meer ruimte in mijn lichaam. Sta ook bewuster op mijn voeten merk ik. En de spanning in mijn schouders voelt nu opgelost. Lekker!

Wat maakt het dat je je nu zo voelt?
Door de combinatie van asana’s en de ademhalingstechnieken die we deden. Het lijkt alsof de buitenste schil van me af is gevallen en ik lekkerder in mijn vel zit. Dichterbij mijn kern.

Wat vind je zo fijn aan deze les?
Er wordt een duidelijke uitleg gegeven wat we doen. Een goede opbouw vind ik prettig. En dat er een lekkere flow in zit.

Wat is je favoriete asana? En waarom?
De tweede Krijger (Warrior II; Virabhadrasana II) omdat het een krachtige pose is. En Savasana, de eindhouding, die ik echt heb moeten leren. Ik dacht altijd; het is de makkelijkste houding, ‘lekker liggen’, maar het is pure overgave. Alles loslaten en helemaal Zijn.

Zou je yoga aanbevelen aan je vrienden? En waarom?
Ja zeker! Omdat het je heel veel vrijheid kan opleveren en verdieping in jezelf.

Populaire posts van deze blog

Duo Yoga

Wat is leuker dan yoga? Samen yoga! Natuurlijk, yoga gaat over verstillen en naar binnen keren, en dat gaat het beste als je dat op alleen en op je eigen mat doet, maar bij sommige asana's (houdingen) kan het verdiepend werken om samen met iemand van je eigen postuur een houding aan te nemen.  Hieronder nemen we je mee in een vijftal prima samen uit te voeren asana's. Mocht je de smaak te pakken hebben, dan nodigen we je uit om deel te nemen aan onze workshop "duo yoga"! Veel plezier! Shared Downward Dog Dit helpt om gewicht van de handen te krijgen en de rug te verlengen.  - sta in Downward Facing Dog - partner plaatst de voeten op het    heiligbeen - partners' hielen raken het hoogste    punt op het heupbot - partner's armen haast verticaal - partners' borst naar je /\ partner    om je schoudergordel te openen - je voeten geven een fijne lift en    verlenging van je partner's rug Marry Navasana Het is makkelijker je rug rec

De helende werking van de mantra "OHM"

De helende werking van de mantra ‘AUM’ (OHM) Oorsprong & betekenis Het woord AUM/OHM komt uit het Sanskriet en vertegenwoordigt als heilige klank het Brahman: het oneindige, kosmische bewustzijn en wordt daarmee ook wel het geluid van de schepping genoemd. AUM is een samentrekking van drie klanken: A, U en M. Op de juiste manier uitgesproken is AUM een sonore zoemklank waarvan gezegd wordt dat hij van alle klanken het dichts komt bij de oorspronkelijke, scheppende oertrilling van het Universum. Bij het woord ‘AUM’ (vaak geschreven als OM of OHM) hoort ook een prachtig symbool. Het symbool representeert de mantra ‘AUM’ en aan iedere afzonderlijke klank (letter) wordt een betekenis gegeven: - A  (2 in het symbool) is de meest open en diepe keelklank (aaah). Dit is het stadium van menselijk bewustzijn en staat voor aandacht naar buiten, in de wereld zijn, het materiële. - U (3 in het symbool)  is de klank die het meest voor in de mond ligt (oe). Dit is he

10 redenen om aan yoga te doen.

10 redenen om aan yoga te doen Mensen zeggen wel eens tegen mij “maar jij doet toch aan yoga? Waarom ben je dan toch nog zo gestresst?” Mijn standaard antwoord is dan “je had me moeten zien vóórdat ik aan yoga deed!”. En was het echt zo erg? Ehm… Ja! Vroeger was ik om de haverklap overspannen, nu zit er elke keer een langere periode tussen mijn burn-outs en duren ze korter. Je zal je cynisch afvragen of het dan wel echte burn-outs zijn? En waarom ik er dan niets van leer? Geloof me, ik heb er heel veel van geleerd. De laatste keer ben ik heel beheersd en onder begeleiding van een psycholoog naar de afgrond gegleden… en binnen een jaar was ik weer boven Jan. Ik denk echt dat het door Yoga komt! Waarom zou je aan yoga beginnen? Hier hebben we tien goede redenen! Yoga is geschikt voor iedereen, het maakt niet uit hoe oud je bent of hoe slecht je conditie is. Hoe strammer je bent, hoe sneller je resultaat voelt! Het maakt ook niet uit of je het eens per week of dagelijks d