Doorgaan naar hoofdcontent

De 3 therapeutische effecten van Yin Yoga




De 3 therapeutische effecten van Yin yoga

Tekst door Caterien Selen

Bij Yoga Spot staat bijna iedere dag een Yin les op het programma. Ook is er eenmaal per week  Yin Yang les op woensdagavond. In een Yin les neem je houdingen aan waarin je doorgaans 3 tot 7 minuten de tijd neemt om de houding zijn effect te laten sorteren. Maar wat voor effecten kunnen deze houdingen nu precies hebben? Onderstaand de drie effecten met uitleg op een rijtje:



1.  Lichamelijk effect

Het fijne weefsel (Fascia) rondom de gewrichten, het bindweefsel en in en rondom de spieren wordt soepeler door het beoefenen van Yin houdingen. Juist omdat je zo lang in de houding blijft ontstaat er in de dieper gelegen weefsels een ontspannend effect en door de tijd die je neemt zal dit weefsel langzaam soepeler worden. Soms merk je na een yin les dat je door het beoefenen van deze houdingen meer ruimte ervaart in je lichaam.  De Yin houdingen helpen ook om je houding te verbeteren. Naarmate we ouder worden krimpen we en lopen we meer voorovergebogen en hebben meer mensen gewrichtsklachten.  Ook hebben veel mensen een zittend beroep waardoor er spanning ontstaat in het bekken, de heupen en lage rug-gebied.  Yin yoga is een uitstekend manier om dit te voorkomen of vertragen.



2.  Mentaal effect

De Yin houdingen hebben het effect dat stress gereduceerd wordt. Je Cortisol spiegel (stresshormoon) daalt. Hierdoor ervaar je meer rust en ontspanning, kan je beter nadenken en op het juiste moment de juiste besluiten nemen.  Door de tijd te nemen kan je beter stilstaan bij wat er zich afspeelt in je hoofd en lijf.  Het gevolg hiervan is is dat je niet door blijft rennen, maar beter voor jezelf zorgt. Ook helpen de Yin houdingen om je doorzettingsvermogen te verbeteren of continueren en je uiteindelijk krachtiger te voelen.



3. Energetisch effect

Je hebt, wanneer je wel eens deelgenomen hebt aan een Yin les, de docent vast wel eens horen zeggen dat bepaalde oefeningen een effect hebben op de hart-long meridiaan of de lever-nier meridiaan. Vanuit de Oosterse geneeskunde wordt het lichaam op een andere wijze benadert dan wij doorgaans in het Westen doen.  In deze benadering zie je je lichaam als een energetisch systeem waarin disbalans kan ontstaan in deze meridianen. Wanneer energetisch verstoringen in je energie systeem en energie knooppunten (in de yoga ook wel Chakra’s genoemd) ontstaan is het aan te raden Yin Yoga te doen. De energetisch blokkades kunnen hierdoor opgeheven worden en dat heeft weer effect op lichamelijk signalen zoals pijnbeleving, herstel van ziekte en mentaal welbevinden.

Populaire posts van deze blog

Duo Yoga

Wat is leuker dan yoga? Samen yoga! Natuurlijk, yoga gaat over verstillen en naar binnen keren, en dat gaat het beste als je dat op alleen en op je eigen mat doet, maar bij sommige asana's (houdingen) kan het verdiepend werken om samen met iemand van je eigen postuur een houding aan te nemen. 

Hieronder nemen we je mee in een vijftal prima samen uit te voeren asana's. Mocht je de smaak te pakken hebben, dan nodigen we je uit om deel te nemen aan onze workshop "duo yoga"!

Veel plezier!


Shared Downward Dog
Dit helpt om gewicht van de handen te krijgen en de rug te verlengen. 
- sta in Downward Facing Dog
- partner plaatst de voeten op het
   heiligbeen
- partners' hielen raken het hoogste
   punt op het heupbot
- partner's armen haast verticaal
- partners' borst naar je /\ partner
   om je schoudergordel te openen
- je voeten geven een fijne lift en
   verlenging van je partner's rug



Marry Navasana
Het is makkelijker je rug recht te houden dan als je het alleen doet...

Interview with Asthanga teacher Natasa Mojsilovic about discipline

Natasa, our Ashtanga teacher about discipline
Natasa Mojsilovic teaches Ashtanga Yoga at Yoga Spot. We asked her some questions about discipline. What does discipline mean to her?
Natasa, do you lead a disciplined life? ‘Every day is different, so it’s hard to tick a yes or no box. I do my best in trying to keep the structure but it’s never the same-my discipline changes with the seasons. 
I am coming to my mat 6 days a week, no matter if it means the full primary series, standing and finishing postures only or ending up sitting on, or sometimes just staring at my mat. 
I'm trying not to give myself a hard time if my discipline expectation is not fullfilled. 
Of course there are periods when I am not disciplined. Then I try to sit with it (meditate) and observe, to see what's really happening and why do I lack the commitment.’


How do you use your will power in yoga?
‘I try to use willpower as little as possible. The will power sounds like the ego trying to achieve something. I'm …

Interview met Margriet: Woman Wisdom weekend op Mallorca

Tekst: Margriet Verhagen
Het Woman Wisdom Weekend; om nooit te vergeten

`Hoe was je weekend`? Eindelijk was het zo ver: het lang verwachte Woman Wisdom Healing Circle – weekend, van mijn lieve docente Katiza, op een zonovergoten Spaans eiland in een prachtig landhuis met uitzicht over de hele vallei. Na een voorspoedige reis voelden we ons snel thuis. We namen een kijkje in de tuin, deden onze yoga practise en maakten wandelend kennis met het prachtige Mallorcaanse landschap. Ook richtten we een ´sacred place´ in met stenen, prachtige bloemen, kaarsen en wierook, op een mooie plaats waar we de zon op konden zien gaan.

Op zoek naar het gevoel van vrouw-zijn Op vrijdagavond liepen we zwijgend, onder begeleiding van het hypnotiserende geluid van een aantal drums, naar de plaats waar we dit weekend veel tijd zouden doorbrengen: een mooie grote open tent waar plaats was voor ons allemaal. 
We werden gevraagd om ons mooiste, diepste, vrouwelijke zelf te voelen, te presenteren en te tonen. 
Mwah… w…